Zákaz pretáčania reklám – je to vôbec legálne?
Zdroj: AdobeStock
2m čítanie

Zákaz pretáčania reklám – je to vôbec legálne?

Telekomunikační operátori pristúpili k blokovaniu pretáčania reklám v televíznom archíve len na základe obchodných podmienok televízií. Celkom pochopiteľne sú to práve oni, ktorí čelia výraznej nevôli televíznych divákov.

Začiatok správneho konania

Protimonopolného úradu Slovenskej republiky (PMÚ) začal konanie voči TV JOJ a TV Markíza pre podozrenie zo zneužívania dominantného postavenia v súvislosti s obmedzovaním možnosti pretáčania reklám. Začatie správneho konania privítala aj Telekomunikačná únia Slovenskej republiky (TÚSR). Samozrejme, to zatiaľ ešte neznamená, že televízie porušili súťažné pravidlá, ale je to dôležitý krok k vyjasneniu existujúceho stavu a celkovému upokojeniu situácie.

Sledovanie programov z TV archívu sa stalo populárnym nielen preto, že diváci mohli sledovať odvysielaný program, keď na to mali práve čas, ale aj preto, že mohli preskočiť reklamu.

Aký je stav?

To sa ale zmenilo. Pred letom a počas leta 2025 telekomunikační operátori pristúpili na základe požiadaviek televízií vychádzajúcich z obchodných podmienok k blokovaniu pretáčania reklám v televíznom archíve programov TV Markíza (stanice Markíza, Dajto, Doma, Markíza Krimi, Markíza Klasik) a TV JOJ (stanice JOJ, JOJ Plus a Wau). K blokovaniu pristúpili postupne nadnárodní a celoslovensky pôsobiaci operátori a povinnosti pristúpiť k blokovaniu pretáčania reklám sa nevyhli ani regionálni a lokálni operátori. Tento krok vyvolal vlnu otázok a nevôle divákov, ktorej museli čeliť práve paradoxne telekomunikační operátori a nie samotné televízie. V niektorých prípadoch je totiž úplne zakázané posúvanie sledovania programov a to aj mimo častí s reklamami. Keďže viacero programov televíznych staníc začína v skutočnosti neskôr ako je to naplánované, musia si diváci pozrieť aj časť predchádzajúceho programu.

Podľa PMÚ má obmedzenie pretáčania reklám vplyv na divákov, ktorým sa znížila flexibilita pri sledovaní televízie v dôsledku obmedzenia možnosti pretáčať reklamy na najsledovanejších TV staniciach na trhu. V prípade porušenia zákazu zneužitia dominantného postavenia môže PMÚ uložiť televíziám pokutu do 10 % z obratu za predchádzajúce účtovné obdobie. Riešenie tohto sporu takto pokračuje, situáciu budeme sledovať.

Zdroj: Telekomunikačná únia SR

Prečítajte si tiež